BURSITIS OLECRANI

Elleboog bursitis, oftewel bursitis olecrani otstaat doordat er vocht ophoopt in de bursa ter hoogte van de elleboog. Een bursa is een zakje gevuld met vloeistof dat er voor zorgt dat er rond benige uitsteeksels (bv bij het elleboog gewricht) gladde bewegingen kunnen optreden. Wanneer een bursa ontstoken raakt vult de bursa zich met vocht. Er is een pijnlijke en niet te missen zwelling bij de elleboog. Een bursitis olecrani ontstaat meestal door een trauma; door de elleboog hard te stoten ontstaat er een bloeding in de bursa, die ontstoken kan raken. Soms ontstaat een bursitis zonder oorzaak. Langdurig en vaak steunen met de elleboog op een harde ondergrond maakt de bursitis erger.

Een bursitis is vaak pijnlijk en er is een duidelijke zwelling aanwezig. Bewegen van de elleboog is moeilijker en pijnlijk door de spanning van de zwelling. Soms kunnen er koortsige verschijnselen zijn.

Een bursitis is meestal goed te behandelen met rust en pijnstillers met ontstekingsremmende werking, evt kunnen ijspakkingen worden toegepast. De gespannen bursa kan worden gepuncteerd (door een naald in de zwellling te steken kan de vloeistof eruit lopen) en worden ingespoten met een corticosteroiden oplossing. Door een gezwollen bursa te injecteren kan er soms een geinfecteerde bursitis optreden. In een dergelijk geval moet de zwelling operatief worden behandeld. De bursa wordt op de operatiekamer opengesneden zodat de pus gedraineerd kan worden en de wond gespoeld. Wanneer de ontstekingsverschijnselen afzwakken en er blijft een bursitis aanwezig kan deze op een uitgesteld moment in zijn geheel worden verwijderd via een operatie.

U bevindt zich hier: Home elleboog bursitis olecrani