TOTALE KNIE PROTHESE

In de knie komt slijtage van het kraakbeen ("artrose") veel voor. Meestal is hier geen oorzaak voor bekend. Oorzaken voor artrose kunnen zijn : een meniscus scheur, kruisbandletsel, beschadiging van het kraakbeen door een ongeluk, erfelijkheid, reuma en standsafwijkingen van de benen (X- of O- benen). Het kraakbeen wordt zacht, gaat rafelen, scheuren tot er op het laatst geen kraakbeen meer aanwezig is. Langs het gewricht ontstaan botwoekeringen. Doordat het kapsel rondom de knie steeds minder soepel is wordt het gewricht ook stijver. Artrose komt meestal voor bij mensen ouder dan 50 jaar.

NORMALE KNIE KNIE MET UITGEBREIDE ARTROSE

Bij artrose staan pijn en beperkingen op de voorgrond. Andere klachten zijn : pijn en stijfheid bij het opstaan uit bed of na lang zitten, zwelling, beperkingen bij het bewegen, knarsende geluiden bij beweging, nachtelijke pijnklachten en/of drang om te bewegen. Soms treedt de pijn pas op bij intensieve activiteiten, maar later ook bij de normale dagelijkse dingen of zelfs 's nachts. Fietsen gaat vaak beter dan wandelen. De knie kan gaan opzwellen.

Als de slijtage aanwezig is in de gehele knie, is het plaatsen van een totale knieprothese de beste optie. Een totale knieprothese is een vervanging van het versleten kniegewricht door een kunstknie. De uiteinden van het bot van het onder- en bovenbeen worden aangepast aan de vorm van de prothese. Het aangetaste kraakbeen, de meniscusschijfjes en de twee kruisbanden worden verwijderd. De twee metalen componenten worden met sneluithardend botcement aan het boven- en onderbeen vastgemaakt. Tussen beide metalen componenten komt de kunststof schijf die zorgt voor het soepel scharnieren van het kunstgewricht. Soms wordt ook de achterzijde van de knieschijf vervangen door een kunststof plaatje.

Uit welk materiaal bestaat de totale knieprothese?

In het algemeen worden metalen zoals Titanium en Cobalt-Chroom, en kunststoffen zoals polyethyleen gebruikt. Alle materialen zijn speciaal voor medische toepassing ontwikkeld en worden optimaal door het lichaam geaccepteerd.

Hoe lang gaat een totale knieprothese mee?

Beslissende factoren voor de levensduur en werking zijn natuurlijk de lichaamsbelasting en de kwaliteit van de botstructuur. Dit in combinatie met de kwaliteit van het materiaal van de knieprothese. Wetenschappelijk onderzoek geeft tegenwoordig een gemiddelde overleving van een totale knieprothese van vijftien jaar weer. De ontwikkeling van totale knieprothesen staat echter niet stil en de overlevingsverwachting stijgt mee met deze ontwikkeling. De prothese die in Ave Orthopedische Klinieken wordt geïmplanteerd is van zeer hoge kwaliteit. Als de prothese uiteindelijk versleten is of losraakt is een revisie (wisselen van de prothese) van de totale knieprothese in de meeste gevallen goed uitvoerbaar.

Nabehandeling

U verlaat de kliniek met twee krukken en drukverband, dat 48 uur aanwezig moet blijven. Volledige belasting van de knie is in eerste instantie vaak niet mogelijk vanwege de pijn. U mag de knie echter wel volledig belasten vanaf de eerste dag na de operatie. Ook mag de knie bewogen worden. Het strekken dient u goed te oefenen na de ingreep; volledige strekking is belangrijk om een optimaal resultaat te behalen. U krijgt pijnmedicatie mee voor thuis, maar het kan gebeuren dat u niet pijnvrij zult zijn. Het is normaal dat het been na de operatie in enige mate gezwollen is. De knie zelf blijft vaak nog weken tot maanden in enige mate dik. De hele herstelperiode duurt gemiddeld 12 weken voor wat betreft de zwaarste fase. De periode na de ingreep wordt u begeleid door een fysiotherapeut. U moet zich er van bewust zijn dat uw knie niet meer zo wordt als in uw jonge jaren. Er kunnen enige beperkingen blijven; op de knieën zitten is soms niet meer goed mogelijk en de buiging van de knie is vaak minder dan deze in eerste instantie geweest is.

In de meeste gevallen verloopt een operatie en de revalidatieperiode zonder problemen. Toch is het van belang om te weten welke complicaties er kunnen voorkomen: nabloeding, trombose, zenuwletsel (doof gevoel rond het litteken: dit is een bijkomstigheid bij een operatieve ingreep, doordat zenuwtakjes in de huid doorgesneden worden bij het maken van de incisie in de huid die benodigd is voor het uitvoeren van de ingreep). Deze doofheid is soms tijdelijk, maar kan ook blijvend zijn. Infectie : om de kans hierop zo klein mogelijk te houden krijgt u antibiotica rondom de operatie en wordt er zo steriel mogelijk gewerkt. Een infectie bij een knieprothese kan grote gevolgen hebben. Vaak zal in deze gevallen de prothese gespoeld moeten worden. Soms is het tijdelijk volledig verwijderen van een prothese zelfs noodzakelijk.

U bevindt zich hier: Home knie knie prothese