HALLUX VALGUS

Bij een "hallux valgus" is er een scheefstand van de grote teen richting de kleine teen. Het is niet exact bekend hoe vaak het in Nederland voor komt. Een hallux valgus kan zowel bij jonge mensen als op latere leeftijd voorkomen. Het komt vaker voor op latere leftijd en bij vrouwen. Er zijn meerdere oorzaken voor het krijgen van een hallux valgus. Ongeveer 70 % is erfelijk bepaald, slappe platvoeten en reuma zijn andere mogelijke oorzaken. Het dragen van krappe schoenen met een hak is geen oorzaak van hallux valgus.

Doordat de grote teen scheef staat wordt het middenvoetsbeentje van de grote teen in de andere richting geduwd waardoor er een "bunion" of knobbel aan de binnenzijde van de voet ontstaat. Bij het dragen van te krappe schoenen kan de slijmbeurs geïrriteerd raken en ontstaat een pijnlijke rode slijmbeurs ontsteking. Hallux valgus komt vaak voor bij platvoeten en hoe schever de grote teen staat des te minder steunfunctie deze heeft. Bij belasten kunnen de gewrichten van de tweede en derde teen geïrriteerd en pijnlijk raken. De grote teen kan zo scheef staan dat de teen ernaast omhoog geduwd wordt. Tenslotte kan de scheefstand cosmetisch bezwaarlijk zijn, zeker wanneer tijdens het werk "representatieve" schoenen gedragen dienen te worden.

In eerste instantie is de behandeling conservatief met steunzolen of aangepaste schoenen. Als conservatieve maatregelen niet afdoende pijn verlichten kan de stand van de grote teen via een operatie worden veranderd. Er zijn veel operatie technieken beschreven afhankelijk van de mate van de afwijking, slijtage van het gewricht van de grote teen, hamertenen die ook rechtgezet worden en de patiënt (bv. reuma). Operaties vinden meestal plaats in dagbehandeling.

Bij een "Chevron" osteotomie wordt het middenvoetsbeentje V-vormig doorgezaagd en wordt het kopje opgeschoven en met een schroef gefixeerd. Deze correctie is na de operatie redelijk stabiel en patiënten kunnen, als de pijn en zwelling dat toelaat, een aantal weken na de operatie hun voet weer belasten. Deze operatie wordt soms gecombineerd met een "Aikin" osteotomie waarbij het eerste kootje van de grote teen ook wordt gecorrigeerd. Het verband na de operatie wordt na 2 weken op de poli verwijderd. Om het kapsel aan de binnenzijde te beschermen is het verstandig de eerste 6 weken na de operatie een spalk te dragen.

Bij een "Artrodese" wordt het gewricht van de grote teen stijf gemaakt met schroeven. Dit wordt gedaan bij ernstige slijtage van het gewricht. Deze correctie is na de operatie minder stabiel en patiënten kunnen de eerste 6 weken na de operatie hun voet niet belasten. Met een afwikkelschoen kan er wel op de hak gesteund worden.

Hamertenen worden gecorrigeerd door een stukje bot van het middelste of eindkootje te verwijderen. De tenen worden in een rechte stand gespalkt gehouden met een ijzeren pennetje. Deze pen wordt na 4 weken op de poli verwijderd. Het duurt 6 weken tot 3 maanden voordat het bot weer volledig is vastgegroeid. Pijn en zwelling nemen geleidelijk af, dit varieert per patiënt. Van de geopereerde patiënten zijn 80 - 90 % tevreden.

Na elke operatie kan er een nabloeding, zenuwletsel, infectie of trombose plaatsvinden. Na een chevron osteotomie kan het gewricht stijf en / of pijnlijk zijn. Er kan onvoldoende correctie zijn bereikt door de operatie. Bij osteoporeus bot, doorbloedingsstoornissen of wanneer patiënten te snel en te veel over hun voorvoet afwikkelen kunnen schroefjes breken en groeit het bot niet aan elkaar. In dergelijke gevallen is een hernieuwde operatie noodzakelijk.

U bevindt zich hier: Home voet en enkel hallux valgus