HAMERTENEN

Bij hamertenen staan de gewrichtjes van tenen in een afwijkende stand. Hamertenen kunnen o.a. voorkomen bij platvoeten, holvoeten, hallux valgus, dabetes mellitus, cerebrale parese, cva en reuma. Te krappe schoenen kunnen ook hamertenen veroorzaken. Er zijn 3 soorten standsafwijkingen van de tenen : hamerteen, klauwteen en mallet teen.

Door de standsafwijking bij een hamerteen en een klauwteen komt de teen knel te zitten tegen de bovenkant van de schoenen met het "PIP gewricht" waardoor er extra eelt op de knokkels onstaat. Bij een klauwteen en een mallet teen "hameren" de uiteinden van de tenen tijdens lopen tegen de grond. De tenen belasten het "MTP gewricht" meer waardoor er extra eelt onder de voetzool ontstaat. Dit extra eelt kan pijnlijk zijn.

De conservatieve behandeling bestaat uit stenzolen of een zoolverstijving. Wanneer dit onvoldoende verlichting geeft kan een operatie worden uitgevoerd. Meestal wordt bij een hamerteen en een klauwteen een deel van het PIP gewricht verwijderd, bij een mallet teen een deel van het DIP gewricht. Na de operatie mag de voorvoet niet worden agewikkeld en kunnen patiënten op de hak lopen. De teen wordt met een metalen pennetje in de goede stand gefixeerd. Het pennetje wordt na 4 weken op de polikliniek verwijderd.  Na de operatie kan de teen nog enkele maanden gezwollen zijn waardoor het dragen van schoenen moeilijk kan zijn.

Na elke operatie kan er een nabloeding, infectie, zenuwletsel of trombose plaatsvinden. Door te lopen en af te wikkelen kan het metalen pennetje in de teen breken. Jaren na de operatie kan de teen soms toch weer een afwijkende stand aannemen.

U bevindt zich hier: Home voet en enkel hamertenen